Föreläsningen idag

Idag hade vi ju som sagt en brandman hos oss på ASH:en som berättade för oss om olika risker osv. Det var riktigt intressant ska ni veta och jag tog verkligen till mig allt han sa. Jag ska verkligen se till att vi införskaffar oss flera brandvarnare, eftersom att inte våran brandvarnare i hallen känner av om det brinner i mitt rum om min dörr är stängd. Fatta vad läskigt, du skulle ju inte vakna liksom om du sov och det brann i ditt rum om du inte hade en brandvarnare? Som brandmannen sa så är det den billigaste livförsäkringen. Så se till att ni har brandvarnare i alla era rum med dörrar, se även till att dom fungerar som dom ska.

Vet ni..
- Att en soffa t.ex motsvarar 200liter bensin, eftersom att det är massor med syntetiska ämnen i en soffa ?
- Att det tar 4,5min innan ett rum är 600grader varmt och nästan helt rökfyllt?
- Att du bara klarar av ett fåtal andetag i brandrök innan du svimmar och sedan även dör?
- Att branden skapar mest rök och blir till eld när den möter syre?
- Att du ska stänga inne branden, just för att den inte ska få mer syre?
- Att de flesta dödsbränder orsakas av att man röker i sängen och somnar med cigaretten?
- Att du bör ha en brandvarnare i alla rum där du har en dörr?
- Att det är den svarta röken som är farligast? Den som skapas av syntetiska (olja) material som brinner ?
- Att brandmännen har 90 sekunder på sig att åka, från att larmet när växeln till att dom sitter i bilen ?
- Att det får ta högst 10min från att växeln tar ditt larm till att brandkåren ska vara framme hos dig ?



Tack gode gud att det finns brandmän!!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0